De e-reader heeft de toekomst, maar het boek de romantiek.

7 06 2008

De e-paper is in opkomst. Digitaal papier gaat de wereld veroveren en het ‘ paperless office’ wordt dan toch nog werkelijkheid. Ik ben overtuigd van de kracht van e-paper, mits de zon geen invloed heeft op de leesbaarheid, het goed, snel en simpel werkt en het niet al te veel kost. De afgelopen weken waren twee deskundigen op het gebied van de e-paper te gast tijdens onze colleges op de School voor Journalistiek.

Acht mei kwam Jak Boumans, senior adviseur op het gebied van nieuwe media, vertellen over de e-reader en de nieuwe mogelijkheden van het scherm en batterijgebruik. Jak vertelde precies wat ik wilde horen. Hij had een technisch verhaal over balletjes en inkt en nog meer balletjes, maar het kwam erop neer dat het in de toekomst absoluut mogelijk is om heerlijk zonnend op het strand met je e-paper een boek te lezen. Bijkomend voordeel; je strandtas is kilo’s lichter zonder al die zomerlectuur in boekvorm. Op dit moment zijn er in de Nederlandse taal nog geen 500 boeken verkrijgbaar in elektronische vorm.
Het NRC Handelsblad is als dagblad vooruitstrevend, zij biedt een elektronisch krantenabonnement aan die je kunt lezen op de Iliad.

Nu is dit nog prijzig, omdat het nieuw en experimenteel is. 29 mei kwam Gert-Jan Oelderik, directeur uitgever van het NRC Handelsblad, vertellen over de Iliad. Hij had een slimme opmerking over het aanschaffen van de dure Iliad. “ Wanneer je een krantenabonnement hebt, schaf je elke dag hardware aan. Namelijk het papier, waarop de krant gedrukt staat. Voor het afspelen van een CD moet je ook een CD-speler kopen, daarmee zou je de Iliad kunnen vergelijken.”

Wanneer iedereen over zou gaan op het gebruik van een e-reader valt een grote kostenbron van de krant weg; de distributie. Het drukken van de krant en het huis-aan-huis rondbrengen door duurbetaalde scholieren wordt overbodig. Op het moment dat de Iliad ingehaald zal worden door technisch beter en goedkoper elektronisch papier zal de stap van papieren krant naar e-paper kleiner zijn voor abonnees. Jak Boumans wijst ons er bovendien op dat het mogelijk is om je krant overal ter wereld te lezen. Nu was dit natuurlijk al mogelijk via internet, maar misschien blijft het een vertrouwd gevoel een krantje in je tas te hebben, ook al is het in de vorm van een e-reader.

Al deze informatie over elektronisch papier van Jak en Gert-Jan stemde mij positief over het nieuwe fenomeen. Bij dit soort technische en vreemde zaken moet ik echt overtuigd zijn, wil ik erin geloven. Individualisering, dat was het woord wat mij vandaag van mijn e-papergeloof afbracht.

Ik zit in de trein, het is redelijk rustig. Buiten schijnt de zon, het is zaterdag, ik heb een goed humeur. Naast mij zit een oudere dame aandachtig te lezen, een dikke pil ligt op haar schoot, en met haar vinger volgt ze regels. Niks aan de hand. De trein stopt bij Driebergen-Zeist. De dame klapt haar boek dicht, legt hem op het tafeltje tussen ons in en stapt op. Een oplettende medereiziger roept haar lichtelijk paniekerig na. “Mevrouw, u vergeet uw boek!” De dame kijkt om en glimlacht. “Het is voor de liefhebber. Ik heb het uit, nu is het aan iemand anders ervan te genieten.”

Ik aanschouw dit tafereel en ineens dringt mij in volle glorie de romantiek van het papieren boek door. Je kunt het delen, je kunt het uitwisselen, je kunt het achterlaten voor een onbekende. Het papieren boek. Het schept een band. En het elektronisch papier? Niemand is zo gek zijn peperdure e-reader achter te laten, laat staan voor een onbekende.

Acties

Information

One response

8 06 2008
Edwin

Hee Pascale,

Goed artikel 🙂 Ik heb er ook even een parodie op gemaakt. Het blijft een interessante ontwikkeling, die digitalisering.

Fijn weekend verder!

Groetjes,
Edwin.

Geef een reactie

