Design voor gevorderden

5 05 2008

Wie denkt dat alles wat de mens nodig heeft al is uitgevonden, kijkt zijn ogen uit op yankodesign.com. Yankodesign.com is een populair online vakblad voor designers. Bezoekers kunnen commentaar geven op de designers, in contact komen met talenten en onontdekte talenten kunnen hun uitvindingen presenteren. Ook is er de mogelijkheid door gelinkt te worden naar eigen weblogs van verschillende designers. Opvallend is dat de posts op yankodesign.com voor een derde deel bestaan uit commentaar op het product en voor twee derde deel uit foto’s van het product. Voor het publiek, designers, lijkt het interessanter om een product van alle kanten te kunnen bekijken dan erover te lezen. Designers zijn misschien visueler ingesteld dan journalisten. Weinig tekst met veel foto’s bepaald het beeld van de website. Het lijkt erop dat de designers in het weekend weinig met ontwerpen bezig zijn. Vrijdag twee mei zijn de laatste posts geplaatst. Er wordt bijvoorbeeld een kapstok van bamboe besproken. Het design is simpel, het product is duurzaam. Commentatoren zijn kritisch en vragen zich af of het materiaal wel sterk genoeg is en of het product wel echt duurzaam is.
Volgens de statistieken van google analytics wordt dit online magazine twee miljoen keer per maand bezocht en zijn daarbij 360.000 unieke bezoekers. Volgens yankodesign ligt hun kracht in het publiek dat de website bezoekt; een uitgebreid netwerk van ontwerpers en fabrikanten. Niet verwonderlijk dat yankodesign in vijf jaar tijd is uitgegroeid tot de meest bezochte designwebsite van het wereldwijde web. Het brein achter dit succes is uitgever Takashi Yamada, een Canadese Japanner uit de ontwerpers wereld met een passie voor modern industrieel design. Het Yanko Design Team bestaat uit nog vijf andere kenners. Zij bepalen de strategie en visie en zorgen voor content. Ze kijken naar duurzaamheid, bruikbaarheid en functionaliteit van de producten.

Het gaat bij yankodesign.com duidelijk om de producten en interactiviteit tussen de bezoekers. Wie meer wil weten wordt al snel doorgelinkt naar een andere weblog. Ik mis op deze website een echt kritisch verhaal over de producten. De tekstjes boven de gepubliceerde producten vertellen waarvoor het product dient en zijn kort en bondig geschreven. Ideaal voor internet eigenlijk, zoals algemeen bekend heeft niemand zin om een lange lap tekst te lezen.

Rechts onderaan kun je producten zoeken op categorie. Een behoorlijk lange lijst die gaat van ‘accessoiries‘ tot ‘work’. Onder het kopje ‘interview’ kun je korte interviews lezen met ontwerpers en zijn links te vinden naar de gepubliceerde interviews. Langere tekst met meer diepgang, maar naar mijn idee zouden ze hier meer mee kunnen doen. Diepte interviews, portretten van ontwerpers, etc. Er wordt bijvoorbeeld commentaar geleverd op een uitspraak van ontwerper Philippe Stark in een interview van de ‘The German Weekly.’ ‘Design is dead’ vindt Stark. De commentator komt op voor de ontwikkeling die ontwerpers de wereld bieden en vind dat design misschien alleen ‘ dood is’ in mr. Stark. Interessant om deze visie te lezen, ik vind dat er meer van dit soort reacties op interviews op de yankodesign.com zouden moeten staan. Er zijn 47 reacties op deze blog, naar verhouding met andere posts veel. Blijkbaar vinden de bezoekers dit ook interessant.

De makers van de yankodesign.com blijken humor te hebben, onder het kopje ‘April Fools Day’ kun je de 1 april-grappen van yankodesign terugvinden. Afgelopen 1 april werd ‘ de naald‘ gepresenteerd als een nieuw revolutionair product.
Commentaar van een bezoeker:”The complex form makes it nearly impossible or super expensive to manufacture. Who can make metal that small, seriously. Each one of these things would cost hundreds, if not thousands, just in materials! I don’t know how it could be marketed either.” Ook de bezoekers blijken een grap wel te waarderen!

Onder ‘catogories’ kun je zoeken in het archief. Het archief gaat terug naar juli 2005. De ontwikkeling in het design gaat razendsnel, maar als je bij producten gaat kijken van drie jaar geleden ziet het er allemaal nog erg futuristisch uit. Leuk om te snuffelen of er producten bijzitten die inmiddels al in de schappen van de huishoudwinkels liggen.

Verder vind je nog een lijstje van Designcommentators. Als je daarop klikt wordt je doorgelinkt naar de weblogs van designers. Bezoekers kunnen met elkaar praten via een chatfunctie, ‘shoutout’. Terwijl ik op de website aan het rondkijken ben, wordt er niet echt serieus gepraat. Guest_3283 zegt ‘aaaaa’. Er wordt op gereageerd door ene Eocol met: ‘pfffffffffff’ Misschien ontwerpershumor? Minder grappig dan de naald in ieder geval.

De bezoekers kunnen behalve met elkaar chatten en commentaar leveren ook even een kijkje nemen in de shop. Verschillende design spullen worden aangeboden, maar ogen minder spectaculair dan de nieuwe ontwerpen die worden gepresenteerd. Zo kun je er een Ipod kopen, een moderne stoffer en blik, fijne bureaustoelen en ontzichtbare boekenstandaards. Wat mij betreft voegt de shop met deze producten weinig nieuws toe aan de website.

Een interessante website voor designers om contact te komen met collega’s over de hele wereld en om zo nu en dan te checken welke nieuwe snufjes en gadgets ontworpen zijn. Er kan meer gedaan worden op journalistiek gebied, zoals interviews met ontwerpers door de yankodesign.com zelf en meer kritische artikelen over de producten. Dat kritische aspect wordt nu vooral vervuld door bezoekers. Misschien is dat juist de bedoeling, om interactie te bevorderen.

Advertenties

Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: